Een hele Boterham aan informatie

De Boterham bestaat sinds 2008. Van de eerste les tot nu is er al veel veranderd. De krant heeft een eigen lay-out en wordt in kleur gedrukt, er is een website, Facebookpagina, Youtube-kanaal en er zijn veel meer lezers dan vroeger. Toch is het basisconcept nog altijd hetzelfde: één keer per week komt lerares Petra samen met haar anderstalige cursisten om artikels in het Nederlands te schrijven. We zochten het antwoord op een aantal lezersvragen.



Petra, hoelang bestaat De Boterham?


Ik ben met de krantenredactie gestart in 2008. Toen was het een extra schrijfmodule. De bedoeling was om over actuele thema’s in gemakkelijk Nederlands te schrijven. Onze inspiratie was toen de Wablieft-krant. Toen ik de eerste les merkte dat mijn cursisten zelf heel interessante hobby’s, jobs, talenten... hadden, heb ik de inhoud veranderd naar een krant geschreven door en voor onze eigen cursisten.


Waarom heet de krant “De Boterham”?


We hebben lang naar een originele naam gezocht. De Avondschool-krant, de NT2-krant... dat leek ons veel te saai. Toen ik mijn cursisten vroeg om een lijstje te maken met leuke woorden in het Nederlands, las ik bij één cursist het woord “boterham”. We legden de link naar de uitdrukkingen “dat is een hele boterham”, “ik heb een hele boterham te vertellen”... Dit betekent: ik heb veel te vertellen, ik heb veel informatie of nieuws...


Wie schrijft De Boterham?


Alle redactieleden zijn cursisten die Nederlands leren. Er start een redactie in september en in januari. De cursisten schrijven zich in op het secretariaat van CVO DE AVONDSCHOOL (*). Sommige cursisten volgen de module één keer, andere cursisten komen een aantal modules. De thema’s en activiteiten zijn altijd anders, dus kan je de cursus meer dan één keer volgen. Je kan je inschrijven voor de krantenredactie vanaf module 2.2 (B1a).


Moet je al journalist zijn om de cursus te volgen?


Zeker niet. De eerste les maken we kennis met media, kranten en tijdschriften. De cursisten leren informatie zoeken, afspraken maken, een interview voorbereiden en afnemen, artikeltjes schrijven... We proberen alles samen te doen. De cursisten kunnen alleen of in groep aan een artikel werken. Ik begeleid hen, lees de teksten na, geef tips... totdat we een mooi artikel hebben.


De cursisten leren niet alleen schrijven, maar ze leren ook informatie opzoeken, afspraken maken, contacten leggen, vlotter spreken... Tijdens een interview moeten ze goed luisteren en de juiste vragen stellen. De cursisten leren de school, de stad en alle diensten beter kennen. Ze krijgen meer zelfvertrouwen om met mensen te spreken en om deel te nemen aan allerlei activiteiten in de stad. Sommige cursisten hebben dankzij De Boterham contacten gelegd voor een job, hobby of vrijwilligerswerk.


Wie kiest de thema’s?


De cursisten kiezen samen met mij de thema’s. Het is belangrijk dat een cursist een thema kiest dat hij zelf interessant vindt. Zo zal hij heel gemotiveerd zijn om een goede tekst te schrijven. Sommige cursisten vinden interessante mensen of activiteiten in hun omgeving, anderen brengen folders of boeken mee... We schrijven over onderwerpen die voor ons en onze lezers interessant zijn. Meestal gaan de artikels over werk, vrije tijd, cultuur, sport...


Moet je perfect Nederlands kennen om De Boterham te lezen?


Nee, zeker niet. De bedoeling van onze krant is dat cursisten die nog niet lang Nederlands leren, onze artikels kunnen lezen. De cursisten die de artikels schrijven, volgen les in module 2.2 (B1a) en hoger, maar de artikels worden geschreven op een lager niveau zodat cursisten vanaf 1.2 (A2) de teksten kunnen begrijpen. Sommige cursisten hebben natuurlijk meer hulp nodig dan andere cursisten.


De krantjes zijn ook te vinden in de bibliotheek, het stadhuis, VDAB, Samen Divers, FMDO... en op diverse activiteiten. Alle artikels staan ook op de website. Zo bereiken we een heel gevarieerd publiek. Ook veel Belgen en Nederlands lezen De Boterham.


Worden de artikels ook in de Nederlandse les gebruikt?


Alle cursisten NT2 van CVO DE AVONDSCHOOL (*) krijgen een krantje. Ik maak ook een oefening bij de meeste artikels en die oefeningen kunnen in de klas worden gebruikt. Vooral in de schrijfmodules wordt de krant gebruikt.


Alle artikels staan ook op de website en vaak geven leerkrachten de opdracht om een artikel online te lezen. Via de zoekfunctie op de website kan een leerkracht een tekst over een bepaald thema zoeken.


Voor de cursisten op onze school zijn de artikels heel herkenbaar. De teksten gaan over Oostende, diensten en activiteiten die ze kennen, cursisten met wie ze in de klas zitten of die ook uit hun land komen... Dat maakt dat ze heel gemotiveerd zijn om de teksten te lezen en er in de klas over te spreken.


Welke artikels zijn het populairst?


De artikels over werk en cultuur. De meeste cursisten leren Nederlands omdat ze een goede job willen vinden. Het is voor hen heel motiverend om te lezen dat andere cursisten een goede job hebben gevonden. Vaak vinden ze in de interviews ook inspiratie voor een opleiding, vrijwilligerswerk, sollicitatiemogelijkheden...


De artikels over cultuur geven meer informatie over het leven in België en andere landen. Er staan tips voor films, boeken, vrije tijd...


Ook de receptjes zijn de moeite. En ik kan zeggen dat we op de redactie persoonlijk alle recepten hebben geproefd.



Info:


Alle artikels vind je op onze website. Foto’s, activiteiten en nieuwtjes vind je op de Facebookpagina en leuke filmpjes vind je op ons Youtube-kanaal.


Wil je zelf artikels voor De Boterham schrijven? Schrijf je in op het secretariaat van CVO DE AVONDSCHOOL (*), Generaal Jungbluthlaan 2A, 8400 Oostende.




_______________

(*) vanaf 1/9/2019 werd CVO DE AVONDSCHOOL deel van CVO Scala



6 december 2017


    

LEES OOK: